* Politik är kul !!!! *

... och tusan så viktigt ...

24. april 2009 01:26
by Birgitta - blogfia
2 Kommentarer

Piratpartister och engagemang

24. april 2009 01:26 by Birgitta - blogfia | 2 Kommentarer

Jag må då säga att piratpartisternas engagemang är stort! Det var ju “rusning” från deras håll hit igår. När jag tittade igenom bloggsidan såg jag att inläggen värderats för ovanlighetens skull. det är mycket ovanligt annars. Folk har annars inte ork, tid eller lust till sånt. Men det har piratpartister.

Lite kul eller hur?

Hur de har värderat? – så lågt som nästan är möjligt förstås. Det är inte en utan upp mot 10 pers. Nog är de fulla av energi tycks det som :)

Detta som lite kuriosa – värdera det gärna – hahaha – God natt – sov gott!
***

23. april 2009 19:30
by Birgitta - blogfia
3 Kommentarer

Jäv eller ej i Piraträttegången

23. april 2009 19:30 by Birgitta - blogfia | 3 Kommentarer

Det kan ju tyckas helt korkat av en domare att riskera vara orsak till att en rättegång underkänns tvingas göras om!
Jag kan tycka att det verkar självklart för jurister att hålla sig informerade om och ha kunskap om upphovsrättsfrågor  - vara med i olika intresseföreningar. Det måste ju öka deras kompetens och vara medborgarna till gagn. Ju mer kunskap man har om ngot desto bättre, eller?

Det finns kanske dom som tycker det vore bättre med mindre kunskap?

Det handlar om kunskap för att döma så rätt enlig befintlig lag som möjligt. Det handlar ju inte att döma efter en som borde finnas! Ändra lagar eller påverka ändring av lagen får ju ske på andra arenor.

Det talas om “delikatesjäv” vilket förklaras så här i Wikipedia:

“Delikatessjäv: En person är jävig ”om det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till hans opartiskhet i ärendet”. Regeln är avsedd att fånga upp övriga tänkbara risker för opartiskhet. Det kan gälla för den som särskilt hårt engagerat sig i en fråga eller som är nära vän med någon sakägare.”

Att de dömda piraterna vill hitta alla tänkbara möjligheter att underkänna rättegången är inte konstigt utan vore snarare konstigt om så inte skedde.

Nu är det ju fruktansvärt viktigt att det görs en seriös och korrekt bedömning så att inte hela rättssystemet urholkas och vem som helst kan hitta vad som helst som skulle kunna vara jäv.

Vilket som ska bedömas som jäv och vilket som inte är jäv ska vara kristallklart. Vilka intresseföreningar får domare vara med i och vilka får de inte vara med i. Hur får domare skaffa sig löpande kunskap inom olika områden och hur får de inte skaffa sig kompetens – detta måste tydliggöras så vi slipper tvivelaktigheter.
*** 

Ab, DN, SvD, SvD, SvD, Ex, Ex,

23. april 2009 18:39
by Birgitta - blogfia
2 Kommentarer

EU – EUropa – i själ och hjärta

23. april 2009 18:39 by Birgitta - blogfia | 2 Kommentarer

Snart är det val! I undersökningar sägs det att folk inte vet. Tydligen bryr man inte sig. Vissa saker går in och andra går ut – ut ur medvetandet.

Egentligen är det ett väldigt viktigt val! Särskilt med en massa sidosteppande partier på planen.

Väldigt viktigt att man väljer partier med folk som verkligen kan göra något och att det de vill göra får effekt.

Carl Bildt har startat en ny site för att engagera fler och för att få fler att gå till vallokalerna. Kanske är han sin egen frus valgeneral och det får han ju.

Det viktiga är att engagera sig – det kan du göra genom att ta dig ett klick til denna sidan och kanske ge Carl Bildt 5 minuter av din tid.
***

eu09val  RÖSTA 20/5-7/6!

23. april 2009 00:49
by Birgitta - blogfia
2 Kommentarer

Piratpartiet - statistik

23. april 2009 00:49 by Birgitta - blogfia | 2 Kommentarer

Jag kollade lite på Piratpartiets statistik. Nyfiken som jag alltid är på genderperspektivet så kollade jag detta först.

Av alla medlemmar är ca 12 % female och alltså ca 88 % male. (37495 medl)

Bland Ung Pirat är motsvarande siffror  knappt 14 % mot då 86 %. (16312 medl)

Den största åldersgruppen är födda 1990.
De flesta finns inom området  födda 1980-1993.
Ungdomarna är nästan hälften.

Slutsatsen blir att jag konstaterar att snedfördelningen mellan män och kvinnor är markant likaväl som åldersfördelningen.

Vad ger det för fortsatta funderingar?
Undrar hur de etablerade partierna tänker om detta?
Undrar också var på höger-/vänster-skalan medlemmarna befinner sig?

En sak undrar jag över och det är att Båstad hade inga noterade medlemmar men hade ändå skarpare lila färg på kartan. Hur kommer det sig?

Jag fortsätter att fundera …. intressant är det iaf!

22. april 2009 22:19
by Birgitta - blogfia
14 Kommentarer

Piratpartiet – vänster och höger

22. april 2009 22:19 by Birgitta - blogfia | 14 Kommentarer

Patrik, tack för din intressanta och upplysande kommentar!

Ang. Joel så har jag inte tagit bort några av hans inlägg bara kopplat på kommentargranskningen vilket han inte fattade.

Partier som är tydliga med vad de vill är medborgarnas önskemål och krav så det är utmärkt.

Du nämner moderaternas förnyelse och den gillar jag skarpt – hoppas detta utvecklingsarbetet fortsätter i rask takt.

Att ni inte tar ställning på höger/vänster-skalan kan jag förstå som er strategi.
Men! För medborgarna som ska rösta blir det skrämmande utan att veta om man får höger- eller vänster-styre. Hemska tanke. Blir det er framgång eller ert fall? … kan man undra.

Ja, jag tycker de är oansvariga om de inte har acceptabel anledning – riksdagsledamöter som uteblir i röstningar.

Jo, i mittfåran trängs det :) Intressant att fokusera på vad som skiljer och vad som förenar. Göra detta tydligare. Sluta med det uttråkande politiska käbblet för käbblets skull. Det finns mycket i det befintliga som kan bli bättre och intressantare.

Det sista har jag ingen annorlunda åsikt om. Absolut behövs att det rörs om i grytan.

Men! Vi behöver inte fler partier som skapar kaos i riksdagen. Nu när vi ÄNTLIGEN har två block.
***

22. april 2009 21:43
by Birgitta - blogfia
4 Kommentarer

Piratpartiet – missade svar

22. april 2009 21:43 by Birgitta - blogfia | 4 Kommentarer

Anders, här kommer det högst prioriterade för tillfället :)

Ang. domen. Krav på rättsinnehavarens medgivande – jättebra, eller hur!

Jag förstår inte riktigt din jämförelse angående nlägg och kommentarer i en blogg. Du och andra vet ju vad ni ger er in på genom att kommentera så kommentarerna finns ju i sin helhet att läsa och finns i sökmotorer mm.

Jag skulle nog tåla att granskas men jag skulle inte vilja bli av med min dator för att den skulle undersökas. Då skulle jag ilskna till eftersom det inte finns ngn anledning att granska den.

Ang. Volvo – fy så många partier vi är på väg emot med denna inställning. Det finns nog andra och bättre sätt, tror du inte det? Men min fantasi skulle jag säkert komma på något i en sådan situation.

Etik – jag håller absolut med om att mer etik behövs och i alla sammnhang.

Hur ska ni klara att hålla ihop partiet med hela bredden av idéologier? Du kommer snart att krocka med någon vänstersympatisör – om ni breddar kärnan. F! klarade inte det och inte heller Nyd.

Nu ska jag ta tag  nästa kommentar från dig.

Diskuterar vi samma sakfråga …. jo det tror jag nog men jag håller mig mer på ett övergripande plan eftersom jag inte är insatt i detaljerna. Dessutom intresserar mig det övergripande mer. Både övergripande angående upphovsrättsfrågan och övergripande angående partitillkomster och politisk organisation och utveckling i Sverige.

Piratpartiets existensberättigande – här har du nog missuppfattat mig helt. Existensberättigandet bedömer jag enbart utifrån min uppfattning om vad som är bäst för Sverige.

Jag har haft turen att attrahera … wow – jag känner mig verkligen hedrad och jag uppskattar mycket dessa seriösa kommentarer jag har fått. Det är verkligen så! Jag tror också det kan vara intressant för besökare att läsa denna debatten. Inte minst av ungdomar som jag vet följer min blogg. Jag har inte ifrågasatt er betydelse i debatten – tvärtom! Jag ifrågasätter fler partier utifrån Sveriges bästa och värnandet om demokratin.

Min logik är nog kristallklar här – du har antagligen missuppfattat eller läst slarvigt (i värsta fall har jag uttryckt mig otydligt).

Ang anonym – jag kan se om det är samma eller olika här. Visst kan man och säkert uppger man fel namn för att man är feg och inte vågar förrknippa sitt namn med sin framfart i åsikter. Det hyser jag 0 respekt för. Mer etik här.

Du, jag har inte “bett honom försvinna” jag har meddelat att han inte är välkommen här i min blog. Folk som bär sig illa åt är inte heller välkomna i mitt hem.

Ditt sista om “pisksnärt” har jag absolut ingen förståelse för utom att det helt och hållet är ditt val var du vill stå och vem du vill sympatisera med. Det är ju också en del av den bild du visar omgivningen. Liksom jag ger min bild av mig genom vad jag tydligt tar avstånd ifrån eller väljer att omfatta.
*** 

Ha en skön kväll!

22. april 2009 17:56
by Birgitta - blogfia
1 Kommentarer

Piratdebatten – korkat mail

22. april 2009 17:56 by Birgitta - blogfia | 1 Kommentarer

Denne Joel som började som “anonym” här i Piratdebatten har skickat detta mail:

Hej!
Jag heter Joel Samuelsson, och har valt att kommentera några inlägg i din blogg då dessa helt enkelt skriver en osanning.
Då du vid upprepade tillfällen har använt personangrepp och påhopp samt valt att radera inlägg från mig har jag valt att göra en anmälan till Polisen i Stockholms län.
Jag har vid upprepande tillfällen upplyst om att jag inte gillar din behandling av mig och vill ha en ursäkt, något du ignorerat totalt. Därför finns tyvärr bara den här utvägen.
Tidigare idag påstår du att jag är medlem i ett parti som jag inte är medlem i under dessa omständigheter. Därför ber jag dig att ta bart eller ändra inlägget.
Väljer du att inte svara på detta mail så kommer det skickas i brevform till följande adress:
Birgitta Rudenius
Friggas Väg 6
269 37 BÅSTAD
Ser framemot svar så vi kan lösa detta på bästa sätt.
MVH
Joel

No comments – det talar för sig självt!!!!!!!!!!

22. april 2009 17:49
by Birgitta - blogfia
2 Kommentarer

Piratpartiet och idéologi

22. april 2009 17:49 by Birgitta - blogfia | 2 Kommentarer

Matthias, reagerar på att jag skriver rakt ut att Sverige inte gagnas av ett nytt parti.

Vi har olika syn på detta med nya och fler partier. Men jag håller verkligen med dig om att Sverige inte heller gagnas av stagnerade gamla betongfasta partier oförmögna till förändring i tiden!

Vi har redan sett hur Ny demokrati ställde till det på sin tid och kanske även Miljöpartiet gör det vid en kommande historieanalys. Fler partier gagnar INTE Sverige enligt min åsikt som länge varit två tydliga block. (Bloggade om detta för en himla massa år sedan).

Just nu har vi ju en höger-vänsterskala utifrån frihetlig kontra socialistisk idéologi. Kanske finns det andra typer av skalor som kan växa fram och som kan passa tiden bättre. Detta skulle jag tycka var spännande. Jag vet dock inte vad det skulle kunna vara för skalor.

Uppåt och neråt – kanske är religiöst kontra ateistiskt ;)
Inåt och utåt – kanske är filosofiskt/eftertänksamt kontra … impulsstyrt ;)

robjoh, har uppfattningen att idéologi verkar betyda lite mellan blocken i riksdagen. Det håller jag inte med om. Kanske de nu rådande idéologiernas betydelse är en generationsfråga. För äldre är dessa viktiga men för ungdomar inte? Kan det vara så? Vilken idéologi skulle både yngre och äldre kunna omfatta då?

I övrigt får du nog svar och min syn på nya partier i det jag skrivit ovan.

Jag tror fortfarande inte att fler partier gagnar Sverige :)
Jag är för två tydliga block som inte stagnerar utan utvecklas i tiden.
***

22. april 2009 16:53
by Birgitta - blogfia
4 Kommentarer

Piratpartiet - intressant

22. april 2009 16:53 by Birgitta - blogfia | 4 Kommentarer

Grå, Denna framväxande piratidéologi låter spännande. Denna utveckling ska jag följa. Det kan säkert vitalisera det befintliga för kreativ behövlig fortsatt utveckling.

Anders Troberg, tyvärr har jag inte uppfattningen att Miljöpartiet gagnat Sverige i politiken. Jag är rädd för att inte heller Piratpartiet klarar detta.
Kan ni inte hitta en annan väg att få genomslag för era viktiga ståndpunkter?

Miljöpartiets “fanatiska” åsikter leder inte alltid rätt. Värna natur och miljö kan man göra utan detta parti. Tyvärr gjorde säldöden deras framväxt möjlig. (Detta sagt av en tillsammans med maken pionjär för kravodlat och ekologisk odling – alltså ett mycket stort miljö- och klimatintresse)
***

22. april 2009 16:05
by Birgitta - blogfia
4 Kommentarer

Piratpartiet – man tar sig för pannan

22. april 2009 16:05 by Birgitta - blogfia | 4 Kommentarer

Så här säger en Piratpartist:


Du behövde inte fråga "Hur kommer ni att hantera skattemedel? Hur kommer ni att vilja ha skolan, sjukvården, äldreomsorgen, rättssystemet, bostadspolitik, …. mm … mm …?", då Piratpartiet i flera intervjuer - och även i deras partiprogram - har förklarat att det är integritet, patent och upphovsrättsfrågor som gäller. De övriga punkterna kommer du samarbeta med andra partier om.

Precis som om det inte är frågor man har rätt att utkräva svar om av ett politiskt parti som vill se sig som seriöst och vill HELA Sveriges väl.

Har Piratpartiet informerat om vilket partis skolpolitik mm de ska stödja – … nej vad ska vi har Piratpartiet till? Att rösta som de andra ……

Är detta en företrädare för ert parti som uttalar sig så? – Det ger då rakt inget seriöst intryck!

Uttalandet är ett exempel på en fruktansvärt ansvarslös inställning till sin medborgerliga röstningsskyldighet – skrämmande snäv inställning!
Hur många medlemmar har denna skrämmande snäva bild av Sveriges styre?
***

22. april 2009 13:02
by Birgitta - blogfia
7 Kommentarer

Piratpartiet igen med nya tankar

22. april 2009 13:02 by Birgitta - blogfia | 7 Kommentarer

Mina tankar håller sig mer på ett övergripande plan och jag vill inte gå in på detaljer för de är jag inte tillräckligt insatt i.

Sargoth, jag instämmer i det du skriver och därför blev jag extra glad över er andras kommentarer :) Det finns alltid personer som gör sig till representanter för en sak som vill ge en helt annan image. “Att samlas under samma flagg” återkommer jag til nedan.

Sami, ja det är helt otroligt! Dels att skapa detta ofantliga intresse och engagemang för en sak och dels att ge EU-valet detta intresse. Ingen annan fråga vad jag vet har gjort det. Men! … se nedan …

Urban, dessa viktiga värden är minsann värda att försvara! Se vidare nedan.

Patrik, tack för din utförliga intressanta kommentar! Första styckets frågor ska jag börja med att besvara.

Jag kan anse att den enorma samling ni lyckats engagera är en viktig väckarklocka och kan behövas för utveckling av det befintliga systemet så det bättre anpassas till vår tid.
Det hoppas jag också blir en konsekvens.

Men! Jag tror inte på att ett parti kan överleva där oregerligt många olika åskådningar och idéologier samlas under samma tak. Eller håller ni på att skapa en helt ny politisk karta som inte håller sig på höger-vänster-skalan? Alltså medborgarfrihet kontra politikermakt. Hushållning med skattemedel kontra skattehöjningar som metod.

Vilken är er grundläggande politiska idéologi?
(Ny demokrati eller F! klarade inte detta)

Hur kommer ni att hantera skattemedel? Hur kommer ni att vilja ha skolan, sjukvården, äldreomsorgen, rättssystemet, bostadspolitik, …. mm … mm …? Har ni en genomtänkt politik där alla era medlemmar kan samlas?

Det fantastiska med denna nya teknik är jag helt överens med er om. Jag har varit med länge och mina elever var långt före sina kompisar i IT-kompetens på 90-talet.

Det jag inte gillar är att författar- och musik- verk kan “stjälas” hur som helst. Jag är för värnandet om upphovsrätten. Denna sak måste finna en acceptabel lösning. Jag anser att det är viktigt att respektera människor och deras skapelser. (Undrar om jag behöver skriva en kommentar här i parentesen men jag avvaktar så länge)

I ditt sista stycke pekar du på en viktig sak – människors okunskap är en riktig fara. Särskilt när de sitter på makten. Det ser vi runt omkring oss hela tiden. Den typen av okunskap kämpade jag emot på 90-talet när många av mina kollegor bara såg faran med IT och dator.

Slutligen i detta inlägg vill jag också säga att jag hyser stor respekt inför något som kan fånga detta otroliga engagemang och blir nyfiken på många plan. samtidigt kan jag se en mycket stor fara med ett sådant massuppbåd. Vad kommer det att leda till?

Det kan bli till något gott eller ont eller bara puff.

Men! Jag tror fortfarande inte att Sverige gagnas av ett nytt parti. Men jag hoppas att ni påverkar de befintliga partierna till en mer tidsanpassad utveckling.

Intressant är det och jag följer utvecklingen - för mitt genuina människo- och beteendeintresse. :)

21. april 2009 21:09
by Birgitta - blogfia
13 Kommentarer

Piratpartiet igen och igen och igen

21. april 2009 21:09 by Birgitta - blogfia | 13 Kommentarer

Eller rättare – piratpartister – pirater ….

Det var väldigt så provocerade en del piratpartister blir . Jag kan inte annat än småle  lite uppgivet åt kommentarerna och attityderna dessa avspeglar. Ibland undrar jag vad det är för människa bakom men snabbt blir jag åter ointresserad av människan och fortsätter att betrakta företeelsen, attityderna …

Människor är olika och tycker olika – det får man ju. Men hur framstår man i sitt tyckande? Och i sin framfart – en har tom tagit sig tid att värdera inläggen. Frustrerad och hämndlysten kan man ana.

Jag är nog ännu mer negativ till piratpartiet nu. Men å andra sidan är det antagligen orättvist – dessa få personers kommentarer är kanske enskildheter och inget representativt? Ohyfsat och trist är det.

Jag kan konstatera att vi behöver inget Piratparti. Det räcker mer än väl med de partierna vi redan har.
***

21. april 2009 14:07
by Birgitta - blogfia
0 Kommentarer

Tips till SvT

21. april 2009 14:07 by Birgitta - blogfia | 0 Kommentarer

Det var ju inte så länge sedan vi förfasade oss över Gazakrigets grymheter. SvT och media skildrade på sitt sätt och olika företrädare för olika partier uttalade sig på sitt sätt. Utifrån vilket perspektiv skildrades verkligeheten? Vilken verklighet fick vi veta? Hur mycket kunde man förstå så rätt som möjligt eller så rättvist som möjligt?

Jag efterlyste då en ordentlig granskning så att vi skulle kunna få den mest korrekta bilden av hur det verkligen förhöll sig. En report finns nu tillgänglig på Human rights watch.

Nu efterlyser jag ett program i SVT som belyser hur Gazakriget framfördes i media och hur det visade sig vara. För en sådan analys är verkligen på plats att ge!
***

21. april 2009 13:32
by Birgitta - blogfia
4 Kommentarer

Piratpartiet igen & igen

21. april 2009 13:32 by Birgitta - blogfia | 4 Kommentarer

Wow – visst är det härligt med engagemang och fria åsikter. Det finns så många olika sätt att framföra dessa. Hela skalan från milt och mesigt till aggressivt och hatiskt. Själv föredrar jag den respektfulla stilen med acceptans för alla människovänliga/människorättsinriktade åsikter. Visst kan min penna vara vass men den är långt ifrån så vass som den en gång var och det är inget jag strävar efter.

De flesta som reagerat på mina inlägg har förutsatt att jag är emot, emot …. MEN observera att jag inte lagt mig i sakfrågan! Jag har  i dessa båda tidigare inlägg INTE tagit ställning i sak. Jag tänker omkring människors agerande. Här gäller det en otrolig benägenhet att registrera sig i ett nytt parti i en fråga – om än stor.

Anonyma skribenter hyser jag ingen respekt för. De tycker jag bara är fega som inte vill koppla sitt namn till sin åsikt. Fy så fegt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Någon skribent har en känsla – en skrämmande sådan – om hur jag är. Skribenten kan inte ha mer fel! Han bör definitvt INTE lita på sin känsla.

Sedan fick jag ett långt inlägg i sakfrågan – ska läsa det noga när jag först gjort annat som jag prioriterar högre. Men tack iaf.

Eftersom jag är imycket intresserad av människor och människors agerande och beteende tycker jag att statistik kan ge en övergripande bild som kan vara intressant att tänka vidare omkring och för somliga att agera efter.

Dessutom tror jag inte att känsloskapade intressepartier gagnar Sverige. Jag tror på två tydliga block och jag anser att man bör agera inom befintliga partier. Dock kan jag tycka att vårt system är lite föråldrat och jag är välkomnar en utveckling som passar vår tid ännu bättre. Ny Demokrati-eran var inget som gagnade Sverige.

Andra diskussioner om medlemsutvecklingen i parti och partier: Hans Wallmark(m), Mika Sjöman(Piratp), 








2politik 

2politik2

Site Meter ..... from 20120315.